AUTO TOTAL

Intrebari frecvente cu privire la noul regulament de exceptare pe categorii (UE 461/2010)

Raspunsurile comisiei

Hartmut Röhl – Presedintele FIGIEFA


Cadrul concurential al sucursalei noastre din Europa a fost recent reglementat in urma cu mai bine de doi ani, prin „regulamentul de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor, pe piata serviciilor post-vanzare” (UE) 461/2010 si prin orientarile suplimentare. FIGIEFA a intampinat cu bucurie acest regulament de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor – si aceasta, in ciuda celor 3 regulamente de exceptare pe categorii anterioare, care puneau accentul pe vanzarea de autoturisme noi, pe explicarea semnificatiei serviciilor post-vanzare pentru autovehicule si pe asigurarea concurentei pe piata. Inca de la primul regulament de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor, FIGIEFA a tinut ca interesele pietei serviciilor post-vanzare pentru autovehicule sa fie aparate, desi acest lucru a fost perceput initial ca fiind „irelevant”. Asigurarea concurentei pe piata serviciilor post-vanzare formeaza intregul continut al regulamentului de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor, aplicabil la momentul actual.

Garantiile sunt valabile si deci, neconditionate de actele in care sunt documentate potentialele restrictii, si anume in contractul de vanzare-cumparare, in manualul de instructiuni, in carnetul de intretinere sau in contractul de garantie separat.

De asemenea, garantiile se aplica pentru garantiile extinse, prelungite, eliberate de producator sau de dealer la vanzarea automobilului sau la putin timp dupa vanzare.

Acest regulament nu se aplica, insa, in cazul in care consumatorul cumpara o polita de garantie extinsa sau prelungita la cativa ani dupa achizitionarea automobilului (piata reparatorilor independenti in acest caz are sanse ridicate de a furniza „garantii pentru vehicule second-hand” comparabile.)

In continuare urmeaza o alta clarificare importanta, prin care se stabileste faptul ca aceste garantii se aplica, de asemenea, in toate celelalte tari, la fel ca si in tara de achizitie.

Prin prisma acestor declaratii, a fost dezamorsata o arma importanta in batalia pentru clienti. Sectorul reparatorilor independenti trebuie sa puna aceste prevederi in aplicare, intrucat consumatorii si atelierele independente de reparatii au dubii si nu sunt pe deplin constiente de libertatea de a alege de care dispun. Societatile distribuitoare de piese de schimb au, deci, responsabilitatea de a informa clientii si consumatorii despre acest lucru.

Restrictiile privind lucrarile de reparatii si cele privind piesele de schimb:

Si aceasta prevedere a fost stipulata si in regulamentul de exceptare pe categorii anterior, insa, cu toate acestea, producatorii de automobile au penalizat achizitionarea pieselor de schimb supuse concurentei prin aplicarea unor metode subtile.

Producatorul de automobile poate solicita reparatorului autorizat al acestuia sa stocheze piesele de schimb apartinand unor marci alternative separat de piesele de schimb apartinand propriei sale marci, atat timp cat aceste lucru nu ingreuneaza in mod nejustificat achizitionarea pieselor de schimb respective, apartinand marcilor alternative.

Prin aceasta clauza, un mod foarte simplu si rapid de controlare a cantitatii „achizitiilor externe” este disponibil producatorilor de automobile. Costurile suplimentare aferente stocarii separate si clasificarii „produselor secundare” in contrast cu „produsele identice” in momentul depozitarii in aceleasi perimetru de depozitare constituie un dezavantaj concurential veritabil pe piata reparatorilor independenti.

Un dealer autorizat poate refuza in mod unilateral vanzarea de piese de schimb captive catre atelierele de reparatii care nu sunt independente. Orice forma de boicotare coordonata a reparatorilor independenti este, bineinteles, interzisa.

Slabiciunea regulamentului de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor devine vizibila aici: clauza din articolul 5a prevede doar faptul ca dealerul nu poate fi impiedicat sa vanda piese de schimb – si nu ca acesta are obligatia de a le vinde. In regiunile rurale, unde un atelier de reparatii autorizat se afla in competitie cu unul sau mai multe ateliere de reparatii independente, se poate intampla ca, prin refuzul de a vinde piese de schimb concurentilor sai, atelierul de reparatii autorizat sa faca imposibila efectuarea de reparatii de catre concurentii respectivi .

Instrumentele electronice de diagnostic:

Producatorii de automobile isi pot obliga reparatorii autorizati sa utilizeze exclusiv instrumentele electronice de diagnostic sau ustensilele de reparatii ale acestora, chiar daca sunt disponibile instrumente echivalente din alte surse de pe piata.

Comisia pierde complet din vedere promovarea concurentei pe piata din acest punct de vedere. Cel mai demn de critica este faptul ca reparatorii autorizati ai producatorilor de automobile cu o cota de piata redusa vor trebui sa astepte pentru a utiliza atelierul de reparatii al acestora, intrucat producatorii respectivi repara de regula „marci externe” in atelierele lor. Cu ajutorul unui „instrument comun de diagnostic” de pe piata independenta, acestia isi pot indeplini sarcinile fata de marca „acestora” fara necesitatea de a investi sume mari de bani intr-un dispozitiv care face exact acelasi lucru. In mod similar, cererea extrapolata a producatorilor de automobile (a se vedea speta sbf ./. Kia) conform careia atelierele de reparatii independente au, de asemenea, obligatia de a utiliza aceste instrumente de diagnostic pentru lucrarile de intretinere si reparatii ar conduce la disparitia majoritatii atelierelor de reparatii independent

e in decurs de cativa ani. Comisia a primit solicitarea de a preintampina abuzurile care ar putea rezulta din acest raspuns.

Orientarile suplimentare in legatura cu punerea la dispozitie a informatiilor tehnice (sectiunea 65d) nu se aplica in cazul producatorilor de instrumente pentru atelierele de reparatii pentru fabricarea de ustensile si instrumente comune.electric fdiag equip

Aceasta formulare este contrarie si competitivitatii, sau cel putin aceasta este atat de vaga, incat lasa loc pentru practicarea unui comert fara concurenta aplicat in raport cu atelierele de reparatii autorizate.

Un producator de automobile sau reparatorii autorizati ai acestuia nu are voie sa ingradeasca unui atelier de reparatii independent accesul si utilizarea versiunii electronice a istoricului autovehiculului in materie de reparatii.

Odata cu trecerea din ce in ce mai pronuntata, a „registrelor de reparatii” la versiunea electronica stocata pe internet, accesul in vederea consultarii si inregistrarii bunurilor si serviciilor devine absolut esential. Efectuarea de rechemari in service neanuntate si de actualizari in programele informatice necesare pentru realizarea lucrarilor de intretinere la masina clientului de catre atelierul de reparatii poate fi privita si din aceasta perspectiva.

Accesul la retelele autorizate:

Producatorul de automobile nu poate refuza accesului unui reparator la reteaua acestuia de reparatori autorizati pe motiv ca acesta are deja relatii contractuale cu un alt producator de automobile sau cu un atelier de reparatii independent.

Si in acest caz, aceasta clarificare nu este necesara. Selectia calitativa constituie in sine luarea in calcul doar a criteriilor calitative; contractele de reparatii incheiate cu alte marci este un criteriu non-calitativ. Cu toate acestea, clarificarea este importanta pentru numarul tot mai mare de ateliere de reparatii autorizate care apartin in acelasi timp si sectorului independent.

Concluzie

Comisia a subliniat intot

deauna faptul ca aceasta nu va crea reguli pentru favorizarea niciunui grup de operatori comerciali, ci va avea in vedere beneficiul consumatorului. Raspunsurile la intrebarile frecvente ar trebui sa furnizeze clarificari pentru consumatori, insa, din nefericire, acestea sunt deseori formulate intr-un mod atat de neutru, incat lasa si mai mult loc la interpretari in legatura cu regulamentul de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor (ue) 461/2010. FIGIEFA va supraveghea intens implementarea regulamentul de exceptare pe

Cu toate acestea, in practica, se pare ca implementarea si punerea in aplicare a regulilor care ar fi trebuit sa asigure efectuarea lucrarilor de reparatii si a celor privind piesele de schimb in conditii de concurenta loiala s-au confruntat cu unele probleme neasteptate, intrucat formularea utilizata in regulamentul de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor lasa loc la diverse interpretari. Clarificarile, pe care comisia a anuntat ca le va furniza imediat dupa intrarea in vigoare a regulamentului de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor, s-au lasat insa, indelung asteptate – partial, probabil, din cauza schimbarilor de personal care au avut loc in departamentul responsabil cu acest lucru. In tot acest timp, FIGIEFA a strans laolalta intrebarile nascute in urma punerii in practica a reglementarilor. In august 2012, catalogul intrebarilor frecvente cu privire la regulamentul de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor a fost, in sfarsit, publicat. Este adevarat, raspunsurile nu sunt aplicabile prin lege, insa avem speranta ca acestea vor fi, totusi, acceptate de partile interesate de pe piata si, daca este cazul, si de instantele de judecata, ca baza pentru pronuntarea deciziilor acestora.

Sase aspecte au fost abordate:

1. garantiile

2. restrictiile privind lucrarile d

e reparatii si cele privind piesele de schimb

3. piesele de schimb

4. instrumentele electronice de diagnostic

5. accesul la informatiile tehnice

6. accesul la retelele autorizate

Garantiile:

Reglementarea fundamentala conform careia un producator de automobile nu are voie sa isi conditioneze garantiile de obligatia utilizatorului final de a efectua reparatii numai in reteaua producatorului si numai cu folosirea pieselor de schimb ale marcii producatorului respectiv, a primit clarificari suplimentare.

Producatorul de automobile nu are voie sa conditioneze

efectuarea lucrarilor de reparatii si intretinere obisnuite, adica lucrarile neacoperite de garantie, de utilizarea pieselor de schimb ale propriei sale marci sau a pieselor de schimb de la un producator specific (de ex. Uleiul de motor) (cu toate acestea, recomandarile sunt permise).

Pentru revendicarile de garantie, conditiile de cauzalitate se aplica in cazul reparatiilor efectuate de o „parte alternativa”, atunci cand producatorul poate refuza executarea obligatiilor de garantie.

O societate de leasing care apartine unui grup de producatori de automobile     

Poate foarte bine, in calitate de proprietar al automobilului, solicita efectuarea lucrarilor de reparatii si intretinere exclusiv in cadrul retelei si cu piesele de schimb fabricate de producatorul respectiv de automobile, exceptand cazul in c

are transferul proprietatii asupra locatarului dupa expirarea contractului de leasing este definit in prealabil in contract. Locatarul va avea, atunci, libertatea de a alege atelierele de reparatii si piesele de schimb necesare.

Esentialmente, aceste declaratii nu aduc nimic nou, insa noile clarificari pot inlatura incertitudinile si dubiile existente in randul reparatorilor independenti, acestea trebuind aduse si la cunostinta consumatorului final.

Piesele de schimb:

Cele cinci intrebari privind piesele de schimb nu au primit toate raspunsuri pozitive pentru piata reparatorilor independenti?

Producatorul de automobile nu are voie sa conditioneze acordarea de bonusuri sau reduceri pentru piesele de schimb captive de cumpararea, de catre reparatori, a pieselor de schimb supuse concurentei, reparatorilor autorizati si, prin urmare, sa faca imposibila achizitionarea, de catre distribuitorii independenti de piese de schimb, pieselor de schimb ramase necesare.

Urmatoarea afirmatie, conform careia producatorii de automobile insisi se obliga sa livreze piese de schimb captive atelierelor de reparatii independente daca acestea se confrunta in general cu dificultati in obtinerea acestora prin reteaua distribuitorilor autorizati – probabil are o valoare pur oratorica.

Ideea consacrata, conform careia producatorii de automobile nu le pot interzice reparatorilor autorizati ai acestora sa vanda piese de schimb distribuitorilor independenti de piese de schimb care actioneaza ca „intermediari” ai reparatorilor independenti, ceea ce este, de altfel, posibil, in domeniul distributiei selective permise, probabil constituie, de asemenea, un model mai degraba teoretic. Marii dealeri independenti de piese de schimb au, prin urmare, voie sa achizitioneze piese de schimb de la distribuitorii autorizati, facand astfel ca aceasta activitate sa fie evident diferita de activitatea de revanzare, pe care producatorul de automobile o poate interzice in conformitate cu regulament de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor.

Avocatii au avut mult de munca pentru a remedia aceasta greseala care, conform prevederilor regulamentului de exceptare pe categorii in sectorul autovehiculelor, permitea producatorilor de automobile sa detina nu doar monopolul asupra pieselor de schimb, dar si asupra vanzarilor. Pentru ca marii dealeri independenti de piese de schimb sa poata asigura „service 100%”,, poate fi cazul, in unele circumstante individuale, utilizarii unor

intermediari. Dar aceasta nu constituie o solutie reala pentru problema pietei reparatorilor independenti, care au un dezavantaj concurential evident, cauzat de monopolul producatorilor de automobile asupra productiei si vanzarilor de produse esentiale.

Accesul la informatiile tehnice:

Producatorul de automobile nu are voie sa refuze accesul la informatiile tehnice pe motivul sigurantei autovehiculelor sau al protectiei impotriva furturilor, intrucat prin aceasta se instituie, de regula, o pozitie de monopol in acest sens.

In privinta informatiilor de siguranta, producatorul de automobile poate solicita participarea la un curs de formare corespunzatoare a unui atelier de reparatii independent.

In legatura cu informatiile privitoare la protectia anti-furt, punerea la dispozitie a unui certificat de cazier judiciar poate fi considerata adecvata.

Acest raspuns reflecta situatia negocierilor privind furnizarea informatiilor tehnice in ceea ce priveste legislatia EURO 5. Trebuie retinut aici faptul ca ofertele de participare la cursuri de formare a producatorilor de piese de schimb si a marilor dealeri de piese de schimb sunt considerate egale. Cerinta legata de informatiile privind protectia anti-furt este extrem de discriminatorie intrucat, in acest caz, spre deosebire de reparatorii autorizati, intregul sector independent este suspectat.

Daca un producator de automobile acorda reduceri sau rambursari in cazul informatiilor tehnice daca un partener comercial al acestuia achizitioneaza un anumit volum de piese de schimb si de ustensile apartinand marcii respective, acest lucru trebuie perceput ca o utilizare necorespunzatoare a pozitiei dominante a acestuia (pe piata informatiilor tehnice) si ca o violare a articolului 102 din tfeu.

Desigur, intotdeauna exista modalitati de a acorda beneficii unui atelier de reparatii autorizat prin prisma relatiei contractuale, prin practicarea unor tarife ridicate pentru utilizatorii de pe piata independenta si a unui tratament aparent egal

Categorii in sectorul autovehiculelor si va asigura protectia drepturilor reparatorilor independenti. De asemenea, va inainta o plangere la comisie, in calitate de reprezentant al membrilor sai (si in beneficiul consumatorilor) in cazul constatarii existentei unor dezavantaje pentru pietele distribuitorilor de piese de schimb si reparatorilor independenti.