AUTO TOTAL

Varsta anvelopelor

Problema expectantei privind varsta anvelopelor a fost din nou repusa pe tapet in diferite medii de presa, precum si de diverse recomandari adresate consumatorilor de a avea in vedere sa verifice acest lucru cand cumpara anvelopele noi pentru masina.
Trebuie sa solicitam produse »noi« si »proaspete«, si sa verificam data la care au fost produse anvelopele (asa numitul numar DOT) la cumparare?
Un fapt de baza este ca nu exista din punct de vedere tehnic sau stiintiific o data de valabilitate care sa determine in mod specific varsta maxima a unor anvelope pentru masini de pasageri sau autoutilitare, noi, nefolosite! Totusi, este important sa luam in considerare preconditia ca anvelopele sa fi fost pastrate in mod corespunzator. Puteti citi mai multe despre asta in cele ce urmeaza


In ciuda faptului ca recomandarile facute de diverse canale media nu ar trebui luate in considerare cand vine vorba de durata minima de viata a unei anvelope in timpul utilizarii ei, distribuitorii de astfel de produse sunt sfatuiti – din ratiuni ce tin de manevrarea in conditii adecvate a stocului – sa livreze anvelopele produse de Goodyear Corporation catre utilizatorii finali in termen de cinci ani de la data de fabricatie a acestora.
Prin aceasta, noi oferim cateva recomandari primite chiar de la producatorii de anvelope, de la asociatia nationala a distribuitorilor, si de la alte organizatii profesionale, si pe care le puteti comunica catre consumatori. Toti conducatorii auto trebuie sa fie informati cu privire la rolul utilizatorilor in procesul de intretinere si ingrijire a anvelopelor, si ar trebui sa stie de ce anvelopele trebuie schimbate si cum trebuie ele sa fie pastrate!
In majoritatea tarilor din Europa, aceasta chestiune a duratei de viata a unei anvelope intrata deja in uz a dat de asemenea nastere la o serie de reactii in randul revistelor specializate si dedicate anvelopelor, asociatiilor nationale a distribuitorilor de anvelope sau a dealerilor, precum si in randul producatorilor. Acestia subliniaza faptul ca anvelopele nu sunt bunuri perisabile si ca adesea consumatorii sunt indreptati pe o pista gresita de catre canelele de media! Ceea ce toti acestia au in comun este preocuparea fata de rolul crucial pe care il joaca conditiile in care anvelopele sunt depozitate, si pe regulile si principiile legate de intretinerea unei anvelope. Dincolo de recomandarile profesionale, multi dintre acestia cauta sa gaseasca un raspuns in legislatiile nationale, in practicile fiecarei tari in parte, precum si in alte documente oficiale unde ei "se uita dupa” recomandari privind o data limita de la data de fabricatie, pana la care o anvelopa trebuie vanduta. In cele ce urmeaza, va vom impartasi cele mai uzuale si mai fecvente recomandari oferite de diferite organizatii si ...

Opinia unei asociatii tehnice:
European Tyre and Rim Technical Organization, ETRTO. In publicatia sa oficiala, ETRTO ofera cateva recomandari legate de stocarea si depozitarea anvelopelor, camerelor si jantelor. Acest document nu are puterea unui act legal, dar in practica ofera o directie buna de urmat fara impedimente. Recomandarile nu definesc un timp limita in care o anvelopa sa fie vanduta; ele sunt centrate pe depozitarea adecvata a anvelopelor pentru a le pastra caracteristicile de performanta. Depozitarea adecvata include, printre altele, protectia impotriva temperaturilor ridicate sau a variatiior de temperatura, a umiditatii, ozonului, razelor UV, uleiuri si alte substante chimice agresive. Indicatii detaliate poti fi de asemenea gasite in instructiunile tehnice care sunt parte integranta din certificatul de garantie Sava Tires pe care il primiti la cumpararea anvelopelor marca Goodyear, Dunlop, Sava, Fulda si Debica.

Tarile europene:
Limita de timp in care anvelopele pot fi considerate noi (cu conditia ca ele sa fi fost stocate adecvat) si astfel pentru a fi vandute, poate fi gasita in standardul britanic BS AU 50. Acesta stabileste ca o anvelopa poate sa aiba 6 ani vechime, in timp ce Asociatia Nationala a Distribuitorilor de anvelope NTDA mentioneaza cu privire la acest aspect o limita de 5 ani de la data fabricatiei.
Asociatia germana a industriei de cauciuc, asociatia germana a industriei de anvelope si asociatia distribuitorilor de anvelope au afirmat ca anvelopele sunt considerate noi daca au mai putin de 5 ani vechime. Ceea ce este interesant este ca documentul organizatiei mai sus mentionate nu precizeaza ca dupa aceasta perioada anvelopele nu ar mai trebui puse in vanzare sau in uz; totusi, inainte de a fi vandute aceastea ar trebui examinate de catre un expert, sau ar trebui solicitata opinia din partea producatorului acelei anvelope.

Goodyear Corporation:
In documentul oficial al Goodyear Corporation, unul din liderii producatori de anvelope la nivel mondial, (alti producatori pot avea documente similare), se specifica dupa cum urmeaza:
•    Anvelopele marci ale Goodyear Corporation (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica), si componentele lor (tuburi, flapsuri) sunt proiectate sa reziste la forte mari, la o anumita incarcatua, la expunerea la soare si diferite temperaturi pe parcursul de viata a unei anvelope. Pentru a fi siguri ca anvelopa isi mentine proprietatile, componentele ei sunt produse utilizand un amestec optim de ceara, antioxidanti si substante antiozon.
•    Atat anvelopele stocate cat si cele aflate in uz isi pot pastra in mod adecvat proprietatile cu care sunt inzestrate daca ele sunt adecvat intretinute, si nu subiect al manipularii neadecvate, si daca sunt depozitate in conditii specifice.

Depozitarea adecvata este un element crucial.
De aceea, depozitarea adecvata a anvelopelor mentine proprietatile originale ale acestora. Trebuie notat ca in timpul utilizarii, anumite proprietati se pot modifica din cauza uzurii incete dar constante, i.e. o reducere graduala a adancimii canalelor benzii de rulare.

Anumite proprietati se degradeaza in timp ce altele se amelioreaza. De exemplu: rezistenta la acvaplanare si rezistenta la uzura in conditii de carosabil umed sunt in general reduse; pe de alta parte, manevrabilitatea in conditii de carosabil uscat si rata de uzura de optimizeaza. Oricum, folosind bunul simt, conducatorii auto vor putea sa isi adapteze stilul de conduce in functie de gradul de uzura al anvelopelor vehiculului pe care il conduc.

Despre Goodyear

Goodyear este una din cele mai mari companii producatoare de anvelope la nivel mondial. Iare aproximativ 71 de mii de angajati. Isi fabrica produsele in 55 de unitati de productie in 22 de tari peste tot in lume. Cele doua centre pentru inicare din Akron, Ohio si Colmar-Berg, Luxemburg se lupta sa deyvolte produse si servicii de ultima generatie ce stabilesc standarde tehnologice si de performanta in industrie. Pentru mai multe informatii despre Goodyear Corporation si produsele sale, vizitati www.goodyear.ro.